Totalul afișărilor de pagină

25 ian. 2011

RATIUNE DIN NON-RATIUNE


Raţiune din non-raţiune

Şi iată-ne în început de noapte, în început de viscol pipernicit în frigul pătrunzător de ianuarie cu forme de exprimare încărunţită-n albul orbitor care ne chinuie ochii dincolo de întuneric. Iată-ne din nou la fel de umili, la fel de tăcuţi în faţa fiecărei nopţi care precede tăcuta zi. Cu fiecare strop de înţelegere ne îndepărtăm parcă mai mult de sensul unei raţiuni ce se dorea foarte superioară. Ne reducem în schimb la absurd. Ne micşorăm din ce în ce mai mult până când tot ceea ce am reprezentat dispare în neant. Ne-am obişnuit foarte prost cu noţiunea de a nu realiza nimic, conturându-ne într-o nonformă, respirând la numitor comun şi hrănindu-ne toţi cu o singură gură. Se degustă inconsistenţa chipului de rând şi se vinde la rang de mare artă prostia.
Am devenit o masă de insecte reduse la esenţialul direct impus şi ideal acceptat ca fiind parte cotidiană a unei vieţi care nu mai posedă decât început, deşi, dacă este să o luăm logic, la noi nici măcar începuturile nu mai gustă nimic din puritatea primului început. Realitatea impusă precede o viaţă de abstinenţă, bine disciplinată care şi-a permis pentru o singură frântură de clipă să adoarmă cu capul pe birou. Ei bine, tocmai această clipă a condamnat sensul existenţial. L-a transformat în cenuşă şi l-a aruncat într-un colţ atât de stingher încât nimeni şi nimic nu îi mai poate dărui acea formă veritabilă de început. Cu nonşalanţă se descompune în dezacorduri verbale, pierzându-şi adevărata identitate printre rămăşiţe neinteligibile de litere solitare. Adevăratele esenţe ce derivă din raţiunea primului început nu îşi mai regăsesc originile. Primordialitatea nu se mai  măsoară în transcendenţă deoarece însăşi timpul nu mai gustă acelaşi calapod din timpurile străvechi. Astăzi tronează cu adânc aplomb înţelepciunea crescută la marginea unei gropi de gunoi metropolitane. Este acea înţelepciune urbană, crescută în mediul defavorizat, completat cu un întreg derivat dintr-un non-întreg care se conturează a fi o experienţă de înţelegere, cu  un rost bine delimitat al unei existenţe la marginea societăţii. Această esenţă se conturează în muzică, în nonliteratură, în încercarea de a transforma în vedete, inclusiv şi peştii prinşi cu dinamită sau curent pentru acele făpturi care au rol de actriţe sau cântăreţi de patru corzi sau pur şi simplu nişte spectre pentru care o frază rostită lung cu voce de prea-imbecil constituie un vedetism într-o ţară deja sărăcită în creiere. La noi sunt divinizate curvele, se cântă manele în televiziunile naţionale şi se cere libertate, egalitate, şi fraternitate cu broaştele ţestoase. Azi mâine în tradiţie veritabil bizantină, va veni preaiubitul iconodul ales de proştii ăştia de români şi pupat în cur de marea masă a înţelepţilor crescuţi lângă groapa comună a mentalităţii umane şi ni se va oferi să divinizăm un cur de negru. Această prescripţie este cerută deja în mediile academice deoarece au devenit cu mici excepţii la fel de portocalii ca şi hepatita. Nu am reuşit niciodată mă capacitez să degust prost-gustul şi să fiu mândru că exist fără să gândesc. Logicitatea de a exista imatur într-o lume deja luată de-a gata începe să devină tot mai intens o enormitate. Vastitatea deşertului are însă raţiunea ei. Acolo miliardele de particule de siliciu desăvârşesc frumuseţea sălbatică a naturii în fiecare crepuscul de dimineaţă şi sfârşit de arşiţă. Pe când la noi, deşertul am devenit noi înşine. Suntem nişte particule de praf pierdute una în imaginativul fără raţiune de sine al celeilalte.
Nu mai reprezentăm nimic şi totuşi încercăm să reprezentăm totul. Suntem asemeni unor scrisori care sunt trimise fără adresă destinatarului şi atât se rotesc prin preajma raţiunii de a fi percepute ca nevalide până sfârsesc exact aşa cum era logic la coşul de gunoi. Ne hrănim cu propriile noastre himere, respirând acorduri muribunde, îngropându-ne în rigurozităţi întârziate într-un religios temporar. Ei bine tocmai aceste aspecte trebuiesc eradicate şi tot acest întreg de nonexistenţă trebuie reinventat. Pentru că deja perceptele de nebunie indusă nu mai posedă nicio bază reală. Au devenit fumate. Sunt perisabile şi put a hoit. Într-un fel sau în altul trebuie să ne resuscităm raţiunile prin infuzie de capital. Un capital ne-importat din treptele inferioare bunului simţ, ci preluat dintr-o ultimă fărâmă de moralitate care mai rezidă încă existenţele noastre. În vremuri absolut imemoriale, dascălul era cel care corespundea imaginii de lumină. Aducea consistenţă modului de viaţă impus, rotunjindu-l pe cât reuşea într-un cerc de corespondenţă. O corespondenţă între el şi o masă amorfă de incultură acceptată. Nu puţine au fost acele cazuri când această făptură plătea cu viaţa dorinţa lui de a aduce lumină. Dar a reuşit să transforme toată acea conştiinţă naţională inexistentă într-un focar de înaltă cultură. Astăzi dascălul este doar o marcă înregistrată care cere drepturi fără a lupta însă pentru ele. Se complace într-un univers de meditaţie, în sensul invers al cuvântului în sine. Preferă să tacă, să înghită şi să îşi plângă de milă. Asta numai din cauză că nouă, pătura de aşa zişi aducători de lumină, nu sunt nimic altceva decât produsul generaţiei PRO care a distrus toată raţiunea de a milita nu pentru binele tău personal, ci pentru al celuia de lângă tine. Asta s-a dus de fapt dracului. Noţiunea de a-ţi ajuta aproapele tocmai prin prisma propriei tale educaţii. Pentru că nu mai există educaţie. Nu înseamnă că a fi dascăl eşti dintr-o dată după trei ani universitari o mare vedetă, un dex ambulant menit să provoace valuri de esenţe. Totul a devenit o aberaţie. Profesorii cei vechi nu mai dau doi bani pe educarea lichelelor care la rândul lor preferă să se culce cu subiecţii meniţi a primii o brumă de educaţie. Şi mai dorim să avem parte de decenţa unei vieţi normale?! Care decenţă, stimaţii mei colegi? Intelectualitatea pleacă din nevoia noastră individuală de a evolua dincolo de coperţile unei cărţi, nu de a face din prostie un sport naţional!!!!

Un comentariu:

  1. Tara mea este o ceapa. Nu este o prajitura asa ca in povestea lu' Baselu' cu nus' cine la ce intilnire. La o prajitura se vad straturile…poti alege pe ala de frisca sau ala de cacat. La ceapa nu stii niciodata ce e inauntru. Imi spun ca femeile de futut sunt ca cepele..... Iei una care arata intr-un fel si incepi sa o dezbraci. Atunci ii vezi niste shunculite, niste vergeturi, niste bube pe cur. Dar noi nu vorbim de balivernele lui Base' si nici de noi. Vorbim de tara. Defapt eu vorbesc si voi cititi si comentati in gand: “ce rahat vrea si asta?” Vreau..... Sa va fut timpul. Ce pula mea de vina am eu ca voi nu va futeti sau nu cititi o carte sau nu munciti. Va pun io sa va holbati aici daca vreti daca nu ...la mamile voastre...nu vreau comentarii ca ce are asta ca e nebun...ca va pun sa ma tucati in cur si v-o spun si pe aia cu pula si cu ma-tii. Bai, ma simt ca un caine care alearga grabit catre nicaieri. De ce dracu ar alerga un caine pe care nu-l fugareste nimeni, nu ii e frica de nimic, nu-l ameninta nimic? Asa, pe mijlocul strazii pustii alearga si-alearga si se grabeste. Unde se grabeste? Ce treaba urgenta poate avea un caine? De ce fuge daca nu de el insusi? Asa si eu fug de mine insumi si fug dupa speranta...oare e de vina tot EA? Sigur da
    Revenim….spuneam de tara mea care e o ceapa. Si nu pentru ca pute, nici nu e plictisitoare ci ca e romaneasca. Bai iau o ceapa asa fremoasa si o curat…e superba…si tai.... Cand colo ce sa vezi …. straturi albe si curate, straturi negre si putrezite…nu stii daca sa o tii sau sa o arunci. Desigur asta e o filosofie de cacat. Dar asta suntem noi si "politichia" numai ca cacatul asta de politichie se rasfringe asupra noastra si ne face sa aruncam ceapa si sa fugim...eu asa am facut ....si am ajuns in alta ceapa tot la fel de stricata dar e straina si ...cacat e mai cosmetizata dar e la fel.....numai ca ce e stricat e nucleu si il poti alege....la noi in tarisoara este un strat bun unul rau...si nu poti alege nimic....te apuca plinsul de la ceapa si nici nu te poti folosi de ea....rahat ...ce pula mea iar aberez?....ca plang de la ceapa stricata...si mai si pute ca un cacat
    Azi am bocit toata ziua dupa ce am citit ce scrii TU aici. Am bocit in metrou, am bocit cumparandu-mi ciunga, am bocit bagandu-mi pula in niste negri care se uitau si nu mai plecau draq din fata bancii unde stateam si-mi stergeam mucii de maneca hainei, si duhaneam o tigara. Ce pula mea va uitati ma?!, nu ati mai vazut un prost sugandu-si mucii? Nu ma inteleg..le vorbesc in romaneste si ei nu pricep nimic....ma cred beat si nebun...dar ma doare'n pula...gata am ajuns acasa...si plang inca...in suflet plang si mi dor ....de tot...
    Apropo, daca voi credeti ca asta e o poveste trista inseamna ca n-ati priceput nimic. …in numele libertatii de expresie, lasati-ne sa plangem! sa jelim ce am ajuns....trist dar adevarat...poate doar plinsul pentru noi si pt tara noastra ne-a mai ramas, sa bocim ca niste babe.... de oriunde am fi....PULA MEA 1000 de cuvinte (revin si cu cele 1000 de cuvinte in viitor...poate)

    RăspundețiȘtergere